Header AD

Kebenaran Tentang Perkahwinan

KEBENARAN TENTANG PERKAHWINAN
.
.
"NABI KATA, ORANG YANG TERBAIK DI KALANGAN KAMU IALAH ORANG YANG MELAKUKAN TERBAIK UNTUK PASANGANNYA"
.
.
Saya rasa, ramai orang masih banyak yang perlu belajar, kerana apa yang terjadi, hidup ini penuh dengan pembelajaran, jika kita tidak belajar, kita tidak akan mampu untuk menjalani kehidupan kita...
.
.
Dalam kehidupan kita, kita ada impian, dan impian kita suatu hari nanti saya akan berkahwin... dan satu hari saya akan lakukan perkara ini, bak kata wanita, satu hari saya akan berkahwin dengan seorang putera dan lelaki pula berkata saya akan berkahwin dengan puteri...
.
.
Kita sebenarnya perlu berfikir dengan hati2 dengan siapa yang kita akan berkahwin.. ini adalah kerana keputusan yang anda buat akan menentukan seluruh hidup anda, antara kita akan hidup bahagia atau tidak...
.
.
keputusan untuk berkahwin andalah keputusan yang sgt penting yang anda perlu buat. Jadi, ia sangat penting bagi kita untuk mengetahui apa Nabi Muhammad S.A.W telah mengajarkan kita tentang membuat pilihan...
.
.
Pertama, Nabi Muhammad S.A.W kata, ada orang berkahwin dengan ada beberapa sebab, antara sebab itu:
HARTA
berkahwin sebab harta, wow, ada orang suka kahwin dengan orang berharta, nak kahwin lah macam ni...
PUBLICITY
kadang-kadang kahwin sebab status, wow, popular lah aku kalo kahwin dengan dia, nak kahwin lah...
RUPA
sebab rupa, aduh, hensemnya, cantiknya, nak kahwinlah macam ni...
AGAMA & Watak
ada juga kahwin sebab agama, wow, solat tak pernah tinggal, pandai imam, pandai solat, nak kahwinlah mcm ni...
Nabi Muhammad S.A.W kata, jadi la orang yang berjaya dengan memilih seorang yang beragama, boleh memimpin kita ke jalan yang benar. Nabi berkata lagi, jika ada orang datang meminang dengan berwatakkan agama, tingkah laku yang baik, jangan tidak bersetuju atau menafikan mereka, biarkan mereka berkahwin dengan anak perempuan kamu, jika kamu tidak membenarkan, kemungkinan akan menyebabkan timbulnya fitnah dan fasad...
.
.
Apa itu fitnah dan fasad, makna fitnah ialah rasuah, masalah, gangguan, kesusahan, malapetaka, banyak perkara yang akan berlaku, jadi pembelajaran dari Nabi kita, kita jangan tolak pinangan orang tanpa sebab, ada orang tolak sebab dia ada masalah dengan orang, sebab anda yang tak molek, anak pula yang merana...
.
.
Jika kamu jumpa orang berwatak baik, pemimpin yang adil, dia bercakap dengan baik dan sopan, hidup kamu akan bahagia daripada kamu memilih orang yang tiada watak, tidak adil, tidak agama dan sebagainya.
.
.
Pernah ada kes, dia pilih perempuan daripada kelab malam, pilih sebab kaki dia cantik, atau cantiknya rupa dia, atau cantiknya rambut dia, jadi tak hairanlah jika dia akan pilih yang lain pula. Jadi ia adalah cara yang tidak baik untuk mencari seorang isteri...
.
.
Jadi sebelum anda jatuh cinta, anda perlu tahu dulu dia beragama atau tidak, semua orang tau, cinta itu buta, tapi cinta yang tiada agama adalah cinta kosong...
.
.
Akhirnya anda berjaya jumpa cinta sejati, tanya diri anda, adakah dia sesuai untuk menjadi ibu kepada anakku, adakah dia sesuai menjadi ayah kepada anakku seperti yang engkau inginkan, adakah dia boleh menjadi contoh yang baik untuk anakku...
.
.
Mereka yang menyayangi, mereka akan lakukannya dengan akhlak yang sangat baik, sifat yang sangat baik, jika dia berjalan denganku, dia tidak akan memalukanku di depan orang ramai, jika aku salah, dia akan perbetulkanku dalam bentuk sihat dan boleh diterima...
.
.
Anda juga kena ingat, hubungan suami isteri menjadi tumpuan syaitan dalam memecahkan belahkan hubungan tersebut tanpa sebab, Nabi berkata, jika kau nak tau, siapakah yang terbaik antara kamu semua, dia adalah lelaki yang laukan terbaik untuk isterinya dan keluarga isterinya, sama juga dengan pihak perempuan...
.
.
JIKA SUAMI ANDA ATAU ISTERI ANDA, BOLEH MENJADI SAKSI YANG ANDA ADALAH ORANG YANG SANGAT BAIK DAN ANDA SEMEMANGNYA BAIK KERANA ANDA TINGGAL BERSAMA 24/7... APA GUNANYA JIKA JIRAN ANDA, RAKAN SEKERJA ANDA FIKIR ANDA, "WOW, HEBATNYA DIA, PENYAYANGNYA DIA" INI ADALAH KERANA ANDA PERGI KERJA, ANDA SENYUM.. KERANA ANDA DI BAYAR UNTUK SENYUM..ANDA KERJA SANGAT BAGUS, BAIK DENGAN BOSS DAN SEMUA ORANG, INI ADALAH KERANA ANDA DIBAYAR UNTUK MELAKUKAN ITU... ADA ISTERI TAK KISAH MEMBAYAR SUAMINYA SUPAYA SUAMINYA SENYUM KEPADA DIA KERANA ANDA TIDAK SENYUM DENGAN DIA, KITA BALIK RUMAH, KITA CAMPAK SEMUA BENDA, DUDUK DEPAN TV DENGAN BACA SURAT KHABAR DAN ISTERI CUBA BERCAKAP DENGAN KITA, KITA BALAS, HMM, YE, HMM, YE... TIBA2 ADA RAKAN KERJA CALL, ANDA BOLEH BORAK PANJANG PULA, APA KE HAL NI???
.
.
Kita kahwin sebab nak enjoy perkahwinan kita, bukan kita kahwin sebab kita nak enjoy kerja kita... Anda pilih kerja atau kahwin? jika anda pilih kerja, tak kira kahwin dengan sesiapa pun anda tidak akan bahagia...
.
.
Ada orang dia tak faham, dia salah pilih mana yang utama, bertutur dengan isteri dan anak teruk, tapi boleh bertutur baik dengan orang lain, boleh bercakap dengan tenang, baik dengan mereka tapi tidak dengan keluarga sendiri, balik rumah, tunjuk muka garang, anak isteri semua takut, semua orang lari, orang lain bawakan air, cakap terima kasih, oh sweetnya, tapi bila isteri bawakan air, tunjuk muka monyet, pastu cakap, nak duit la tu, memang bongoknya suami mcm ni...
.
.
Perkahwinan ni, kita kene bina sendiri, dia bukan automatik bahagia, macam tanam pokok, benih, kamu siram hari2 untuk dia membesar dengan baik, kadang2 letak baja supaya lebih segar buahnya...
.
.
Ada orang lagi pelik, belikan coklat dan hadiah untuk orang lain, yang xde hubungan dengan dia, tapi tak pernah bagi hadiah pada keluarga sendiri, daun pun tak pernah bagi, apatah lagi sekuntum bunga... KENAPA??
.
.
Jika anda tidak bersedia untuk lapangkan masa bersama keluarga, bagaimana anda nak jangka perkahwinan anda itu bahagia???.
.
.
Macam panjang sangat la pula, apa pun saya cakap ni untuk diri sendiri juga dan semua orang, supaya hubungan suami isteri korang sangat cantik dan lebih bahagia dari orang lain, kepada yang membaca sampai habis, syabas untuk diri anda, kerana anda betul2 inginkan yang terbaik untuk pasangan anda...
.
.
Kami dari pihak Kreativ sentiasa mendoakan kebahagiaan rumah tangga anda, in sha Allah...
Kebenaran Tentang Perkahwinan Kebenaran Tentang Perkahwinan Reviewed by Adslah Admin on 9:11:00 AM Rating: 5

Post AD