Header AD

Majalah Perancis Akan Terbitkan Kartun Biografi Nabi Muhammad



Majalah mingguan Prancis Charlie Hebdo akan menerbitkan kartun biografi Nabi Muhammad minggu ini.

Surat khabar the Guardian melaporkan, Isnin (31/12), Pemimpin penulis majalah itu Stéphane Charbonnier, akrab dipanggil Charb, mengatakan kartun Nabi berjudul Life of Muhammad itu akan sepenuhnya halal kerana merupakan gabungan dari sejumlah kisah yang pernah ditulis para penulis muslim dan dituangkan dalam bentuk gambar.

Majalah anti penubuhan yang mengaku para kartunisnya ateis itu menyatakan mereka menerbitkan kartun itu dengan alasan ingin mengetahui lebih dalam tentang kehidupan Nabi Muhammad. "Sebelum anda menertawakan karakter dalam kartun ini, lebih baik mengenalnya terlebih dahulu," kata Charb. Dia menolak penerbitan kartun itu disebut sebagai aksi provokasi.

Ajaran Islam melarang menggambarkan Tuhan dan gambar Nabi Muhammad serta melecehkan kitab suci Al-quran.

Majalah mingguan Perancis itu selama ini mampu menjual 30 ribu salinan dari kios-kios majalah dan bahkan penjualannya boleh mendapat dua kali ganda hingga habis dijual jika memuatkan isu kontroversi tentang kartun Nabi.

Pada September lalu pemerintah Perancis mengkritik majalah itu kerana menerbitkan kartun Nabi Muhammad telanjang. Saat itu situasi dunia sedang panas kerana munculnya filem menghina Nabi the Innocence of Muslims. Ketika itu edisi majalah itu habis dijual hanya dalam beberapa jam.

Pada 2006 Charlie Hebdo menerbitkan kartun Nabi yang menimbulkan tunjuk rasa di berbagai belahan dunia muslim. Tahun lalu edisi khusus majalah ini juga menampilkan halaman depan berjudul Syariah Hebdo dengan gambar Nabi Muhammad dan tulisan : Rotan kami 100 kali kalau anda tidak mati terbahak!

Sebelum terbitnya majalah itu, pejabatnya sempat dibom.
Majalah Perancis Akan Terbitkan Kartun Biografi Nabi Muhammad Majalah Perancis Akan Terbitkan Kartun Biografi Nabi Muhammad Reviewed by Adslah Admin on 4:08:00 PM Rating: 5

Post AD