Header AD

Hari Ini SMS Sudah Berusia Selama 20 Tahun



Tahukah anda bahawa hari ini, Short Messaging Services atau yang dikenali dengan SMS sedang menyambut hari jadinya yang ke 20 tahun.

Setelah dikembangkan oleh Friedhelm Hillebrand dan Bernard Ghillebaert pada tahun 1984, Neil Papworth menggunakannya untuk mengirimkan pesanan teks singkat kali pertama ke seseorang bernama Richard Jarvis. Si pembuat tidak begitu terkenal jika dibandingkan dengan si pengirim SMS.

Sebelum sosial media atau juga BlackBerry Messenger (BBM) menguasai dunia texting pada saat ini, beberapa tahun lalu, SMS adalah salah satu faktor yang paling selalu digunakan pengguna handset untuk berkomunikasi dengan pengguna lain.

Irish Times (03/12) melaporkan bahawa sehingga akhir tahun lalu, lebih 3 billion pesanan teks ringkas dikirimkan. Dalam satu minit, sekitar 15 juta SMS dikirimkan dengan menggunakan handset.

Terdapat juga laman web dan perisian yang menawarkan perkhidmatan SMS melalui PC mudah alih.

Walaupun pada masa kini, laman rangkaian sosial, aplikasi sembang atau juga percambahan bahan api dan sebagainya, tetapi kewujudan SMS masih dikira. Ini terbukti dengan ciri masih eksisnya SMS dalam telefon bimbit walaupun ia addalah yang paling baru.

Walau bagaimanapun, jika ciri-ciri seperti SMS, MMS atau EMS juga ini akan berterusan selama beberapa tahun? Nah, ada yang mengatakan lepas, ada yang mengatakan bahawa ciri tidak lama lagi akan pupus.
Hari Ini SMS Sudah Berusia Selama 20 Tahun Hari Ini SMS Sudah Berusia Selama 20 Tahun Reviewed by Adslah Admin on 8:54:00 PM Rating: 5

Post AD