Header AD

Gagal Khatam Al-Quran


SAYA berumur 21 tahun dan mula mengaji ketika berusia lapan tahun. Namun, pada usia 16 tahun saya masih tidak dapat menghabiskan 30 juzuk al-Quran.

Saya hanya sempat mengaji al-Quran hingga juzuk ke 16 saja. Apa hukumnya jika terjadi perkara sebegitu? 

ROSLI, 
Pulau Pinang 

KEDUDUKAN al-Quran dalam Islam begitu penting. Ia adalah wahyu Allah yang diturunkan kepada Rasulullah SAW sebagai panduan kepada umat Islam dalam menjalani kehidupan seharian. 

Membaca al-Quran dikira amalan sunat yang sangat digalakkan Islam. Menurut Rasulullah, secepat bacaan dalam menghabiskan bacaan al-Quran adalah dalam masa tiga hari selain seminggu atau sebulan. 

Menurut Imam al-Ghazali, menghabiskan bacaan al-Quran dalam masa sebulan sudah dikira kurang baik. Bagi Imam al-Ghazali, khatam al-Quran yang terbaik adalah dalam masa seminggu. 

Itulah sikap masyarakat Islam awal yang begitu mengambil berat mengenai al-Quran ini. Saya menasihatkan saudara supaya menamatkan bacaan al-Quran itu dengan berguru. 

Sekarang terdapat banyak kelas pengajian al-Quran yang dapat membantu kita meningkatkan mutu bacaan al-Quran. Selain itu, dengan adanya guru, setiap kesalahan dalam bacaan dan tajwid dapat diperbetulkan. 

Terlalu banyak ganjaran sunat apabila mengamalkan bacaan al-Quran secara berterusan.

Sumber - Berita Harian Metro
Gagal Khatam Al-Quran Gagal Khatam Al-Quran Reviewed by Adslah Admin on 6:51:00 PM Rating: 5

Post AD