Header AD

Bagaimana Untuk Kembalikan Kitaran Waktu Tidur

Tidur adalah sangat penting, ia sebenarnya membantu badan untuk mengurangkan tekanan atau ketegangan. Badan bersedia untuk tidur pada waktu malam adalah kerana rembesan hormon melatonin ke dalam aliran darah. yang menyebabkan badan mengalami penurunan suhu dan kecerdasan. Hormon ini hanya diproses pada waktu malam dan sebab itulah kita mengalami masalah tidur sekiranya kita tidur di siang hari.


Bagaimana Untuk Kembalikan Kitaran Waktu Tidur

Cara-caranya

  1. Makan makanan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran dan cuba makan vitamin. Elakkan makan makanan yang berat dan makanan yang susah untuk diproses, menurut kesihatan, ini adalah cara paling baik untuk untuk mengembalikan kitaran waktu tidur dengan memakan pemakanan yang sihat dan berkhasiat. 

  2. Tambahan - Elakkan makan sekurang-kurangnya 12 jam sebelum anda merancang untuk bangun dari tidur.

  3. Amalan yoga, pernafasan perut atau doa dan bertafakur. Yoga sebenarnya menggabungkan senaman pernafasan dan meditasi. Aktiviti-aktiviti ini boleh membantu mengurangkan tekanan dan hasil dalam tidur lebih, di samping membantu anda untuk tidur dengan lebih cepat dan tidur lebih lama.

  4. Dapatkan kira-kira tujuh atau lapan jam tidur setiap hari. Ini bermakna anda perlu mengelakkan tidur di untuk satu atau dua jam tambahan pada hujung minggu atau pada hari-hari anda di luar. Tidur dalam membuat peralihan ke semasa biasa anda bangun pada hari kerja anda yang seterusnya lebih sukar untuk badan anda.

  5. Tidur dalam bilik gelap, atau menggunakan langsir, tirai atau warna untuk menghalang cahaya jika jadual kerja anda memaksa anda untuk tidur pada siang hari. Di samping itu, membuka tirai anda apabila anda bangun untuk membiarkan cahaya matahari dalam, atau menghidupkan lampu di dalam bilik anda. Ini mencetuskan badan anda untuk menyesuaikan jam biologi untuk hari yang baru.

  6. Membeli dan menggunakan makanan tambahan semulajadi seperti serine phosphatidyl, yang membantu untuk memulihkan jam biologi anda dengan mengurangkan tekanan. Di samping itu, berbincang dengan doktor anda mengenai pilihan lain seperti akupunktur - pilihan perubatan alternatif yang melibatkan menggunakan jarum untuk merangsang pelbagai titik tekanan pada badan. Akupunktur sebenarnya boleh membantu kepada kenaikan paras melatonin pada waktu malam dan membantu mengurangkan kebimbangan untuk meningkatkan kualiti tidur anda.
Bagaimana Untuk Kembalikan Kitaran Waktu Tidur Bagaimana Untuk Kembalikan Kitaran Waktu Tidur Reviewed by Adslah Admin on 4:11:00 PM Rating: 5

Post AD