Header AD

Komet Baru Dijumpai

Antara perkara sejarah yang sangat menyerlah

Sky-pemerhati di Australia menjeling Komet Lovejoy lewat tahun lepas.

Jika ramalan awal astronomi 'memegang benar, cuti tahun depan mungkin memegang hadiah bercahaya untuk pemerhati bintang-komet superbright, hanya menemui meluru berhampiran Zuhal.

Malah dengan teleskop berkuasa, komet 2012 S1 (ISON) kini hanya cahaya samar dalam Kanser buruj. Tetapi bola ais dan batu-batu mungkin menjadi dilihat dengan mata kasar untuk beberapa bulan pada tahun 2013-an dan awal 2014-mungkin outshining bulan, ahli-ahli astronomi berkata.

Komet sudah amat cerah, memandangkan sejauh mana ia adalah dari matahari, astronomi Raminder Singh Samra katanya. Apa lagi, 2012 S1 seolah-olah mengikuti jalan Comet Besar 1680, yang dianggap salah satu yang paling hebat yang pernah dilihat dari Bumi.

"Jika ia hidup sehingga jangkaan, komet ini boleh menjadi salah satu yang cemerlang dalam sejarah," kata Samra, HR MacMillan Pusat Angkasa di Vancouver, Kanada.

Jadi apa yang membuat sebuah komet showstopper? Banyak bergantung kepada berapa banyak gas dan debu diletupkan luar teras pusat ais dan batu. Besar awan dan ekor, lebih reflektif badan mungkin.

Kerana 2012 S1 muncul untuk menjadi agak besar mungkin menghampiri dua batu (tiga kilometer) lebar dan akan terbang sangat dekat kepada matahari, ahli astronomi telah dikira bahawa komet boleh bersinar cerah, walaupun tidak lebih besar, daripada bulan penuh di langit petang .

(Juga lihat "Komet Baru Dijumpai; Mungkin nyata Dari Bumi pada tahun 2013.")
Komet Baru Dijumpai Komet Baru Dijumpai Reviewed by Adslah Admin on 9:21:00 AM Rating: 5

Post AD