Header AD

Apakah itu Hidup Berohani?


















Lokasi Gua Hira’

Antara 35 dan 40tahun, Nabi Muhammad tidak senang dengan cara orang yang tinggal di sekitarnya, baginda tidak senang dengan orang menyembah berhala, baginda tidak senang
dengan struktur sosial di sini, dan baginda mula mengambil masa untuk cuba mengasingkan dirinya, Nabi Muhammad akan menuju ke Gua Hira' seperti apa yang baginda lakukan setiap tahun, dan cuba untuk mencari jawapan atas segala persoalan di mindanya.

Baginda tidak senang dengan penyembahan berhala, idea yang merupakan kunci tentang Islam yang mengesakan Tuhan. Mengesakan Tuhan bererti membebaskan diri dari setiap berhala dan datang kepada Tuhan dan menyembah-Nya sahaja, dan inilah makna la ilaha illa Allah, (tidak ada Tuhan yang patut disembah selain Allah).

Ketika Nabi Muhammad mula dengan proces ini, mencari kebenaran dan kenyataannya, baginda mendapat jawapan ketika baginda capai umur 40tahun yang merupakan wahyu pertama iaitu:

Bacalah dengan nama Tuhan yang menciptakan Anda ... (Al-Alaq 96:1)

Ini adalah makna dari permulaannya, kerohanian bermakna memberi sebab untuk hidup, dengan kata lain, untuk berkata "Tuhan" adalah untuk berkata "kehidupan saya mempunyai makna" saya berasal dari Tuhan dan saya akan kembali kepadaNya.

Paulo Coelho's "Ahli Kimia" merujuk pada tradisi mistik Islam, kerana pada akhirnya, pembaca boleh berjalan ke mana sahaja mereka inginkan dan mengetahui mereka telah sampai ke titik dimana mereka perlu meneruskan lagi perjalanan, di titik mana jawapannya adalah kembali dari mana dia datang ..

Sama seperti perjalanan antara hati dan minda. Hati kamu mencari jawapan bersama minda kamu, tetapi pada akhir perjalanan itu, minda kamu akan memberitahu kamu untuk kembali kepada hati, ini bermakna hati kamu ialah titik asal usul.

Apabila kamu membaca kehidupan Utusan(Utusan Allah) dan kamu faham apa yang berlaku pada awalnya, ia sangat intipati dengan kehidupan rohani yang kamu cari kebenarannya, kamu mencari jawapan dan kamu mendapat jawapannya, dari petunjuk Islam, untuk menyembah Tuhan yang satu dan tiada yang lain.








Apakah itu Hidup Berohani? Apakah itu Hidup Berohani? Reviewed by Adslah Admin on 3:16:00 PM Rating: 5

Post AD